• IBM
  • World Design Capital Helsinki 2012
21.03.2012 | Kaisa Vähähyyppä

Kaikki oppii!

Urheilupiireissä tunnetaan käsite ”Kaikki pelaa”. Sillä kuvataan periaatetta, jonka mukaan jokainen saa peliaikaa jossakin ottelun vaiheessa. Periaate on hyvä, jokainen harrastaja ansaitsee mahdollisuuden pelata, vaikka ei olisikaan huippulahjakkuus eikä pelaamisen tavoitteena ammattilaisura. Mahdollisuus pelaamiseen motivoi ja innostaa ja opettaa.

Mikä mahtaa olla tilanne oppimisessa? Jokainen pääsee kouluun, mutta tarjoutuuko jokaiselle mahdollisuus oppia itselleen parhaalla mahdollisella tavalla? Ei välttämättä.

Tiedämme hyvin, että eri ihmiset oppivat eri tavoilla. Osa oppii kuuntelemalla, osa visuaalisemmin katsomalla, osa tekemällä, osa näiden yhdistelmänä, osa hitaasti, osa nopeasti jne. Tapoja on monia ja jokaiselle on tärkeä oppia oppimaan, – löytää ikioma reitti oppimisen maailmaan.

Jokainen oppii aivan varmasti, mutta miten saisimme kaikki oivaltamaan, että oppiminen on kivaa, vaikka se vaatii joskus vaivannäköä.

Avain siihen on oppilaiden motivaatio. Koulu joutuu nykypäivänä kilpailemaan oppilaiden kiinnostuksessa kaikkien vapaa-ajan  mahdollisuuksien kanssa. Opettajan pitäisi olla  samaan aikaan yhdistelmä opasta, duudsonia, materiaalintuottajaa, paimenta, ihmemiestä ja ties kuinka monta muutakin roolia. Tehtävä ei ole helppo, kaikki apu kannattaa siis ottaa vastaan.

Mietitäänpä, mitä lapset ja nuoret tekevät vapaa-aikanaan ja yritetään löytää sieltä innostavia menetelmiä.  Nuoret  katsovat televisiota, pelaavat tietokonepelejä, viettävät aikaa kavereiden kanssa joko verkossa tai ihan livenä jossain, lukevat ja harrastavat erilaisia asioita.

Useimpien tekemisissä on yhteistä sosiaalisuus ja visuaalisuus. Hyödynnämmekö näitä asioita koulussa riittävästi?  Oppimateriaali on edelleen pääasiassa oppikirjoja, tekstiin pohjautuvaa materiaalia, ei kovinkaan visuaalista. Oppikirjojen tehtävätkin on varsin usein suunniteltu yksin tehtäviksi.

Kannattaisiko ottaa yhtenä apuvälineenä tieto- ja viestintätekniikan mahdollisuudet aidosti käyttöön oppimisen tueksi?

Sosiaalinen media tarjoaa paljon mahdollisuuksia yhteistyöhön ja oppilaiden omaan tuottamiseen kirjallisesti ja visuaalisesti. Samalla harjaannutaan ja opitaan toimimaan verkossa avoimen vastuullisesti. Kaikkiin palveluihin ei tarvitse päästä heti, vaan ottaa asioita pala palalta haltuun. Videokerronnan mahdollisuudetkin ovat vielä suurelta osin käyttämättä kouluissa.

Maailmalta on viime kuukausien aikana kiirinyt paljon tietoa  ”Flipped Classroom”-ajatuksesta. Sen idea on kääntää koulun toiminta eräällä tavalla päälaelleen. Ensin tehdään kotitehtävä, sitten opetetaan asia. Oppilaat tutustuvat opittavaan asiaan ensin kotona opettajan antaman motivoivan materiaalin (videon, blogin tms) pohjalta. Koulussa asiaa käsitellään yhdessä keskustellen ja ongelmakohtia selvitellen. Meille aikuisillekin annetaan usein ennen koulutustilaisuutta ennakkotehtävä, joka toimii siltana opittavaan asiaan. Jokainen voi halutessaan tuunata menetelmästä itselleen parhaiten soveltuvan.

Tieto- ja viestintätekniikka tarjoaa oppimisen mahdollisuuksia meille kaikille. Myös opettajalle. Tykätään oppimisesta!


Avainsanat: , , , , , , , , ,


Kommentit


  1. 21.03.2012 | Merja Heinonen

    Jälleen löytyi bloggaava virkamies. Hyvä kirjoitus!


  2. 21.03.2012 | Kari Vahtolammi

    Jaksan aina ihmetellä sitä, että ensimmäinen vaihe koulu- ja korkeakoulumaailmassa ei ole oppimisen kääntäminen ulkoaoppimisesta tiedon etsimiseen ja jalostamiseen. Tuo flipped classroom ajatus ei liene kovinkaan uusi.

    Perinteisesti on jo tiedetty, että ohjaava opettaja on paljon tehokkaapi kuin ulkoaoppimisen vaativa auktoriteetti. Ohjaava opettaja ohjaa rakentamaan uusista asioista uusia mielleyhtymiä, mutta ulkoa opettava vain pakottaa opettelemaan tietoa jota ei välttämättä kiinnitetä mihinkään kiinnekohtaan.

    Edelleenkään ne tekniikan mahdollisuudet eivät ole se asia, jolla saadaan uudenlaisia oppimiskokemuksia aikaiseksi. Vaan se, että opettaja siirtyy ohjaajaksi. Eli ohjaa oppilaita etsimään tietoa ja jalostamaan sitä. Tekniikka on kylläkin hyvä orja siinä, mutta huono isäntä.

    Eli asennemuutoksesta pitää lähteä liikkelle eikä siitä, millaisella tekniikalla opetetaan.

    Kuhan sanoin, Kari…


  3. [...] background-position: 50% 0px; background-color:#222222; background-repeat : no-repeat; } http://www.alykastyo.fi (via @zbeeblebroxxx) – Today, 11:23 [...]


  4. [...] background-position: 50% 0px; background-color:#222222; background-repeat : no-repeat; } http://www.alykastyo.fi – Today, 6:07 [...]


  5. 22.03.2012 | vastaranta

    Eri oppimistyylit tointanee jättää kuitenkin siksi huuhaa-puuhaksi mitä se onkin:

    Vrt. Esim. Learning styles concepts and evidence, Pashler, H. and McDaniel, M. and Rohrer, D. and Bjork, R. Psychological science in the public interest:

    ” We conclude therefore, that at present, there is no adequate evidence base to justify incorporating learning-styles assessments into general educational practice. Thus, limited education resources would better be devoted to adopting other educational practices that have a strong evidence base, of which there are an increasing number. ”


  6. 23.03.2012 | Kaikki oppii!

    [...] alunperin Älykäs työ-blogissa http://www.alykastyo.fi/kaikki-oppii) Kategoria: Näkökulma Tagit: blogi, flipped classroom, motivaatio, oppiminen, sosiaalisuus, [...]


Kirjoita kommentti




Kommenttisi:

*

  • Tietoa kirjoittajasta:

    Kaisa Vähähyyppä

    Kaisa Vähähyyppä toimii Opetushallituksessa Oppimisympäristöt- yksikön päällikkönä. Hänen keskeisenä tehtävänään on kehittää tieto- ja viestintätekniikan opetuskäyttöä yhteistyössä opettajien, hallinnon ja oppilaiden kanssa.

    Opetus on työtä tulevaisuuden eteen. Koulussa kasvaa ja kasvatetaan lapsia ja nuoria sellaisiinkin ammatteihin, joita ei vielä ole olemassa.

    Twitter: @vahis
    LinkedIn: Kaisa Vähähyyppä

  • Kirjoittajan viimeisimmät postaukset:

    19.06.2012 | Kaisa Vähähyyppä
    2

    15.05.2012 | Kaisa Vähähyyppä
    0

    25.04.2012 | Kaisa Vähähyyppä
    0

    21.03.2012 | Kaisa Vähähyyppä
    6

    14.02.2012 | Kaisa Vähähyyppä
    4

 

Bloggaajat

Minna Liminka

HR Manager, Descom Oy

Katju Holkeri

Finanssineuvos

Kati Ala-Ilomäki

Toimittaja ja personal trainer

Pär Österlund

Yrittäjä, Esendra Oy

Pia Posio

External Relations, IBM

Teemu Arina

Toimitusjohtaja, Meetin.gs Oy

Tanja Iikkanen

Palvelupäällikkö, Yle.fi

Eeva Jokinen

Yhteiskuntapolitiikan professori, Itä-Suomen yliopisto

Pekka Pohjakallio

Toimitusjohtaja, 925 Oy

Saku Tuominen

Luova johtaja, Idealist Group

Jarkko Pietikäinen

Toimitusjohtaja, Netwell Oy

Jukka-Pekka Sorvisto

Toimitusjohtaja, Sofor Oy

Antti Lönnqvist

Professori, Tampereen teknillinen yliopisto

Kaisa Vähähyyppä

Opetusneuvos, Opetushallitus

Santtu Toivonen

Kehityspäällikkö, Sanoma Pro

Ville Peltola

Innovaatiojohtaja, IBM